Wat kunt u doen bij vragen over ziekte en gezondheid die niet gaan over corona?
Bent u of uw naaste bezorgd over uw klachten of gezondheid? Twijfelt u of iets kwaad kan? Kijk dan eerst op Thuisarts.nl of kijk op moetiknaardedokter.nl. Daar leest u wat u kunt doen en of u de huisarts moet bellen.
Twijfelt u toch nog? Of worden uw klachten erger? Bel dan naar het gezondheidscentrum. Ook tijdens deze coronacrisis kunt u in dat geval altijd bellen. Tel.nr. 030-6040414.
Ga NIET zomaar naar het gezondheidscentrum toe, alleen maar als u een afspraak heeft. Bel eerst met de praktijk of zoek contact via e-mail of het patientenportaal (via www.roerdomp.nl,de uwzorgonline app of zorg4nieuwegein app op uw mobiele telefoon).
Zoals u gewend bent, zal de assistente u vragen stellen. Zo weet zij welke zorg op dat moment het beste bij u past, bijvoorbeeld een advies via de telefoon, een afspraak met de huisarts op de praktijk of bij u thuis. Of soms hulp van een andere zorgverlener.
Door corona en de maatregelen is het niet altijd verstandig dat u naar de praktijk komt. Of dat de huisarts bij u thuiskomt. Misschien wilt u dit zelf ook liever niet, bijvoorbeeld omdat u een zwakke gezondheid heeft. De centrumassistente overlegt met u wat in uw situatie het beste is. Samen bekijkt u hoe het voor u zo veilig mogelijk kan. Dat is extra belangrijk tijdens deze coronacrisis.
Uw huisarts heeft nog andere manieren om uw klachten te beoordelen en u het beste advies, behandeling of begeleiding te geven. Bijvoorbeeld door te bellen met u of, als dat extra informatie geeft, via videobellen.
Als blijkt dat u toch het beste even op de praktijk moet komen, dan zorgt het gezondheidscentrum altijd dat dat veilig kan. Wij zorgen ervoor dat u geen risico op besmetting loopt.
Dit doen wij door het aantal mensen in het gezondheidscentrum te beperken: er staan slechts 7 stoelen in de wachtkamer zodat 1.5 meter afstand gehouden kan worden.
Zorgverleners dragen altijd een mondkapje als u hen bezoekt.
Wij vragen u bij binnenkomst een (niet medisch) mondkapje op te doen en uw handen te desinfecteren.
Meldt u zich bij de entree van het gezondheidscentrum via de intercom naast de deur. De assistente opent de deur nadat zij u enkele vragen heeft gesteld (of u een afspraak heeft en of u geen coronaklachten heeft).
Wij vragen u niet door het centrum te lopen, maar in de wachtkamer plaats te nemen tot u wordt geroepen.
Patienten die voor de fysiotherapie afdeling komen, moeten zich melden bij de zijdeur.
Ook als de huisarts naar u toe moet komen zorgt de huisarts ervoor dat hij/zij u niet kan besmetten.
Soms heeft u regelmatige begeleiding en controle nodig door uw huisarts of praktijkondersteuner. Bijvoorbeeld als u diabetes of een longziekte heeft. Door corona worden sommige afspraken uitgesteld. Uw huisarts zal samen met de praktijkondersteuner bekijken hoe u toch zoveel mogelijk de zorg kunt krijgen die u nodig hebt. Vaak gaat dat via de telefoon, via videobellen of via internet.
Patienten met COVID-19 (of daarvoor verdachte klachten) die onderzocht moeten worden, zullen worden onderzocht in een aparte kamer, tijdens een apart luchtwegspreekuur, waarna deze ruimte wordt gereinigd en geventileerd of zij zullen thuis worden bezocht. Zij mogen niet in de wachtkamer plaatsnemen maar moeten buiten de Roerdomp wachten tot ze worden gebeld en binnen mogen komen. Uw huisarts hult zich dan in beschermende kleding om zichzelf te beschermen, maar ook om ervoor te zorgen dat er geen virus overdracht kan plaatsvinden.
Dus, ook tijdens de coronacrisis geldt:
· Maak u zich zorgen over uw gezondheid? Heeft u klachten? · Kijk eerst op Thuisarts.nl of op moetiknaardedokter.nl of u er zelf iets aan kunt doen.
· Op Thuisarts staat vaak ook wanneer u uw huisarts of specialist beter wel kunt bellen.
· Bel of zoek gerust contact via internet of e-mail uw huisarts of specialist bij klachten. Dat blijft belangrijk, ook in deze coronatijd.
· Kom NIET naar de praktijk tenzij u een afspraak heeft.